fbpx
Siirry suoraan sisältöön

Miksi yrittäjän kannattaa viilata pilkkua?

Tikka napakympissä.

Moni yrittäjä viestii asiakkaidensa kanssa kirjallisesti ainakin silloin tällöin – jos ei muuten, niin ainakin yrityksen nettisivujen kautta. Nettisivuilla saattaa olla blogi, johon tuotetaan tekstiä säännöllisesti. Viime vuosina yrittäjät ovat innostuneet laatimaan e-kirjoja ja verkkokursseja, ja siksi myös yritysten palveluihin sisältyy kirjoitettua viestintää yhä useammin. Miksi yrittäjän kannattaisi kiinnittää huomiota oikeinkirjoitukseen sekä selkeyteen ja sujuvuuteen?

Kun teksti etenee sujuvasti ja se on kirjoitettu selkeällä kielellä, lukijan ei tarvitse jatkuvasti pysähtyä miettimään, mitä oikein olet halunnut sanoa, vaan hän voi keskittyä viestin sisältöön. Viestin tehokkuutta parantaa myös se, etteivät kirjoitusvirheet vie lukijan huomiota harhateille.

Todella moni tekee joko tietoisesti tai tiedostamattaan monenlaisia johtopäätöksiä tekstin kieliasusta. Hiottu ja viimeistelty teksti luo yleensä sellaisen mielikuvan, että sen kirjoittaja osaa asiansa muutenkin. Toisaalta runsas määrä kirjoitusvirheitä saattaa antaa huonon vaikutelman. Hyvin kapulakielinen teksti klassiseen poliitikkotyyliin taas voi saada miettimään, onko monimutkaisten korulauseiden tarkoitus ainoastaan kätkeä todellisen osaamisen ja sisällön puute.

Kukaan ei halua tuntea itseään tyhmäksi. Sellainen tunne kuitenkin saattaa herätä, jos edessä on teksti, joka tuntuu vaikealta ymmärtää – vaikka ongelma olisikin vain ja ainoastaan kirjoittajan syytä. Jos nettisivustosi tekstit vaikuttavat asiakkaista vaikeaselkoisilta tai suorastaan pelottavilta ja sinulla on kilpailijoita, jotka onnistuvat antamaan itsestään helpommin lähestyttävän kuvan, saatat menettää paljon asiakkaita.

Jos sinulla käy tuuri eikä vaikeaselkoinen teksti saa mahdollisia asiakkaita luovuttamaan, sähköpostiisi tai puhelimeesi saattaa tulvia tarkentavia lisäkysymyksiä. Säästät aikaa ja vaivaa, kun pyrit sanomaan sanottavasi niin selvästi kuin mahdollista ja asia menee perille kertalukemalla.

Monitulkintaisuudet ja suoranaiset virheet käyttöohjeissa ja sopimusehdoissa voivat tulla rahallisestikin kalliiksi. Jos asiakas käyttää tuotetta väärin, koska käyttöohjeet ovat epäselvät, luvassa voi olla reklamaatio.

Jos kirjoittaminen ei ole ollenkaan sinun juttusi, kannattaa harkita sen ulkoistamista kokonaan. Etsi tyyliisi sopiva sisällöntuottaja, jolla on kokemusta sinun yrityksesi toimialasta, ja anna hänen hoitaa homma.

Oman tekstin laatua voi parantaa kiinnittämällä huomiota yleisiin ongelmakohtiin. Lisävinkkejä on muun muassa seuraavissa blogiteksteissä:

Oikeinkirjoitus- ja kielioppiasioissa kirjoittajan parhaat kaverit ovat Kielitoimiston sanakirja ja Kielitoimiston ohjepankki.

Jos haluat suomen kielen ammattilaisen antavan tekstillesi viimeisen silauksen, lue lisää Pilkuttajan palveluista ja ota yhteyttä!

2 kommenttia artikkeliin “Miksi yrittäjän kannattaa viilata pilkkua?”

  1. Kiitos huomiosta, niin oli näköjään päässyt käymään! Kokemukseni mukaan paras tapa huomata kirjoitusvirheet on yleensä painaa ”Lähetä”- tai ”Julkaise”-nappia, mutta tämä mokoma onnistui pujahtamaan seulan läpi vielä siinäkin vaiheessa. 😉

    Tiia / Pilkuttaja

Kommentoi